Szótár

Segítségképpen összegyűjtöttem néhány szakmai kifejezést, ami segíthet értelmezni megjegyzéseimet:

Példa: Budapest XI. kerületből Bécsbe utazunk egy osztály kirándulásra, az indulás napján haza is érkezünk.

Buszos: az a vállalkozó, aki legalább egy buszt üzemeltet, és rendelkezik a hatóságok által előírt engedélyekkel.
Buszsofőr

Sofőr: aki vezeti a buszt. Rendelkeznie kell: 
- D kategóriás jogosítvánnyal, 
- érvényes PÁV2 vizsgával, és 
- belföldi vagy nemzetközi személyszállító engedéllyel.
Ezek hiányában a buszt csak üresen vezetheti, utasokat NEM szállíthat!



Kiállás helye: az a helyszín, ahol az első utas felszáll a buszra. Lehet a XI. kerületi iskola, vagy ha egy tanárt vagy kísérőt már előbb felveszünk a belvárosban egyeztetett helyen, akkor az a helyszín.

Kiállás időpontja: Az utazás tervezett indulása. Amennyiben a helyszín megengedi a busz számára a várakozást, akkor a tervezett indulási időpont előtt fél órával célszerű ezt megadni. Ha egy forgalmas helyről indulunk (pl. Sasadi út,Volánbusz megállója), akkor a kiállási idő megegyezik a tervezett indulás idejével.


Vállalkozói díj: a vállalkozó részére fizetendő díj, mely tartalmazza a km-díjat, vagy óra díjat ÉS az egyéb felmerülő költségeket (autópálya díj,parkoló költségei, behajtási díjak, sofőr napidíja, szállásköltsége, kiállási díj...). A vállalkozói díjat külföldi járatok esetében nem terheli ÁFA, ha az ország határain belül utazunk, akkor az utazás/teljesítés/ napján hatályban lévő ÁFA összegével emelkedik a végösszeg.


km-díj
Km-díj: összeg (Ft), amit egy rendelés során meg kell szoroznunk az utasokkal megtett km-ek számával, hozzáadjuk az alkalomszerű költségeket, és megvan afizetendő összeg. Amennyiben csak odaútra szállítunk valakit, vissza üresen jön az autóbusz, a km-díjat a visszafelé útra is ki kell fizetni a kiindulási helyig. 

Nem lehet kevesebb 200 - egyes esetekben 250 - km-nél, amennyiben mégis rövidebb útvonalra szükséges a busz, a vállalkozó akkor is ki fogja számlázni ezeket a km-eket, vagy óradíjat fog számolni.


Utasokkal megtett km: Példánkban a kiállás helyétől (Budapest XI.,) az úti célig(Bécs belváros) és onnan visszafelé megtett km-ek összege. 


óradíj
Óradíj: összeg (Ft), amit egy rendelés során meg kell szoroznunk a megkezdett órák számával, hozzáadjuk az alkalomszerű költségeket, és megvan a fizetendőösszeg. Nem kell az egész napot kifizetnünk a vállalkozónak, ha buszát csak úgy vettük igénybe, hogy két használat között (pl. városnézés esetén) eltelik legalább 4 egymást követő óra. Vagyis ha reggel 9h-13h között busszal nézünk várost, majd 18h-ra kérjük újra a buszt az utasokért, akkor a 13h-18h közötti órákért nem kell fizetnünk. 

VISZONT: az egy-egy alkalommal rendelhető időtartam minimum 4 óra majdnem minden cégnél, és így 2x számolja a vállalkozó a ki-beállás költségét is, így nem biztos, hogy ezzel a változattal spórolni tud. Számoljon minden esetben előre!


Kiállás díja: ez óradíj esetében 1/2 - 1/2 óra szokott lenni, km elszámolás esetén 20-20 km. Mind a két esetben 2x kell számolni, mert ez az összeg tartalmazza a buszos költségét a telephely és a kiállás helyszíne között. Ha szerencsénk van, és a buszos telephelyének közvetlen közeléből indulunk, akkor lehet kérni ennek az összegnek a csökkentését, elengedését.


Autóbuszok, kisbuszok az esetek kis százalékában vannak pontosan azon a helyen, ahonnan a fuvar indulni szándékozik. Egyirányú hosszabb távú transzfer esetén például minden esetben kiszámlázásra kerül a visszaút költsége is. A telephelyekről az indulási helyre eljutni még akkor is nagy költség, ha maga a fuvar alig néhány km. Egy gépjárművezetőt például minimum 4 órára lehet csak behívni dolgozni, maximum 9 vezetési órára egy nap alatt. Teljesen mindegy, ezalatt az idő alatt milyen távolságot tesz meg. Üzemanyagköltségben nem csak a távolság szorzandó a fogyasztással, hanem télen az álló jármű fűtésére, nyáron légkondicionálására elhasznált üzemanyag is (ugye nem emlékszik egyetlen olyan esetre sem, amikor egy 40 fokos, vagy éppen -10 fokos autóbuszba szállt be induláskor?). Mindemellett ezzel a busszal valószínűtlen, hogy azon a napon további fuvarok elvállalhatóak legyenek, ezért a busz egy napra eső használati díja is ebben az összegben szerepel.


Gyakran találkozunk a következő megjegyzéssel buszos ajánlatoknál:
A két lehetőség közül mindig a vállalkozó számára kedvezőbb kerül kiszámlázásra.

Miért?
Óradíjas számítás esetén ezért minden esetben MINIMUM 4 óra díját minden vállalkozó felszámítja. Ezen felül többnyire 15-15 percet számláznak ki-beállási költségnek, amennyiben a konkrét fuvar ideje több mint 3 és fél óra. Ez a számolási mód egészen addig megállja a helyét, amíg a járművel nem utaznak 200-250 km-nél többet. Gondoljuk csak el, 4 óra alatt kedvező útviszonyokkal akár 300 km is megtehető, viszont ennek csak az üzemanyagköltsége meghaladhatja egy átlagos óradíj 4 órára számolt értékét.


Amennyiben egy oda-visszaúti transzferről van szó (étterembe, rendezvényre...), abban az esetben tudjuk külön 2x4 órának kezelni az oda, illetve a visszautat, amennyiben a két járat között eltelt minimum 4 óra pihenőidő a gépjárművezetőnek. Ellenkező esetben az indulás idejétől a visszaérkezés időpontjáig kell a megkezdett órákat számolni.

KM díjazás szerinti összeg minimum 200-250 km megtétele esetén aktuális, akkor is, ha a fuvar nem haladta meg a 4 órát. Viszont NEM számolhatunk km díjakat egy 3-4 órás városnézésre, amelyen kb. 10 km-t tesz meg mindössze a jármű. Amennyiben rövidebb távolságra utaznak, de nem óradíj szerinti az elszámolás, MINIMUM 250 km-t felszámítanak a vállalkozások.
 
Egyéb felmerülő költségek:


Autópálya díj: Az adott országban hatályos út díjak minden esetben a megrendelőt terhelik, ezek csak a csomagáras ajánlatoknál képezhetik az ajánlat részét. Minden esetben egyeztessük ezt előre és írásban a vállalkozóval, mert jelentős összegekre kell számítanunk. Ne feledjük, ha szeretnénk megtudni mennyi lesz várhatóan az út használat, akkor a rendelt busz méretének megfelelő adatokat keressük az interneten, ez az autók díjának többszöröse is lehet.
Ismerek néhány vállalkozót, akinek buszain éves autópálya használati matrica van, így tőlük számíthatunk némi kedvezményre az itthoni útdíjakból.
 
Parkolás, behajtások: Legyünk tisztában azzal, hogy még egy városnézés során is számolnunk kell a parkolások díjaival, a buszoknak a belvárosban 3x-os díjat kell fizetni, ez óránként 1300 Ft körüli is lehet. Tarifákról és időkorlátozásokról információért katt ide.
 
Sofőr napidíja, szállásköltsége: Ha egy napnál hosszabb időre utazunk, akkor gondoskodnunk kell a gépjárművezetők szállásáról, vagy ki kell fizetnünk részére a szállása költségét. Előre érdemes ezt is írásban egyeztetni a vállalkozóval, mert ha csak utólag fizetünk, és nem mi rendezzük a szállást a sofőrnek/sofőröknek, akkor Ő fog erre pénzt adni dolgozóinak. A napidíj általában 7000-15000 Ft körül van, SOFŐRÖNKÉNT.
Ha messzire utazunk jó tudni, hogy útviszonyoktól függően kb. 8 óra vezetési időt várhatóan meghaladó személyszállításhoz KÉT sofőrrel kell számolnunk.